نتایج یک آزمایش بزرگ و طولانی مدت نشان می دهد که دو داروی لیراگلوتید و انسولین برای کاهش غلظت قند خون در بیماران دیابتی نوع 2، موثرترین هستند

2 جولای 2021 - ثابت شده است که دو دارو در کنترل دیابت نوع 2 و حفظ غلظت قند خون در یک محدوده هدف بسیار موثرتر هستند. بر اساس مطالعهGRADE ، از بین چهار دارویی که معمولاً همراه با متفورمین به عنوان خط دوم درمان استفاده می شوند، لیراگلوتید و انسولین، نسبت به گلیمپیرید و سیتاگلیپتین در نگه داشتن سطحA1C (معیاری برای میانگین قند خون در طی 2 تا 3 ماه) زیر 7 درصد برتر بودند.

تقریباً 1250 بیمار از 5000 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی در چهار گروه دارویی همراه با درمان مداوم با متفورمین، قرار گرفتند. این مقایسه شامل دو داروی خوراکی، شامل گلیمپیرید از گروه سولفونیل اوره و سیتاگلیپتین از گروه مهار کننده های DPP-4 و دو داروی تزریقی، شامل انسولین گلارژین و لیراگلوتید از گروه آگونیست گیرنده های GLP-1 بود. اثرات هر یک از چهار دارو بر عوارض دیابت نیز مورد بررسی قرار گرفت. در حالی که نتایج نشان داد لیراگلوتید و انسولین موثرترین داروها در حفظ سطحA1C کمتر از 7٪ بودند(با تاثیر مشابه)، گلیمپیرید اثر کمتری داشت و سیتاگلیپتین کمترین اثر را نشان داد، در نتیجه بیشترین فراوانی  A1C دائما بیش از 7٪ در گروه سیتاگلیپتین دیده شد. انسولین گلارژین در حفظ سطح A1C کمتر از 7.5٪ موثرترین بود، که نتیجه ثانویه ی این مطالعه بود.

این مقایسه ی سر به سر، که در هشتاد و یکمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا(ADA) ارائه شد، اطلاعات ارزشمندی را به پزشکان و بیماران آنها در مورد چگونگی ارزیابی استراتژی های درمان فردی هنگام مدیریت دیابت نوع 2 ارائه داد. دکترSue Kirkman، محقق اصلی سایتUNC ، در مطالعهGRADE ، گفت: هنگامی که متفورمین دیگر نمی تواند سطح قند خون بیمار را در محدوده هدف نگه دارد، این نتایج به شما کمک می کند که داروی خط دوم مفیدی را برای بیمار خود تجویز کنید.

لیراگلوتید تزریقی و "انسولین پایه " که یک بار در روزتزریق می گرددمتوسط ​​قند خون و A1C، را به طور قابل توجهی بهتر از گلیمپیرید یا سیتاگلیپتین کنترل می کنند، و سیتاگلیپتین در آخرین مرتبه از اثربخشی قرار دارد. این اختلافات به ویژه هنگامی که A1C فرد قبل از شروع داروی خط دوم بالاتر بود، قابل توجه بود. دکتر کرکمن، که همچنین رئیس کمیته ارزیابی نتایج برای مطالعه GRADE بود، گفت: کنترل قند خون، به خصوص اگر با متفورمین بخوبی ممکن نباشد، با دو داروی تزریقی لیراگلوتید و انسولین بازال، احتمالاً بهتر انجام می شود.

یافته های دیگر این تحقیق، عبارتند از:

·        کاهش وزن: به طور متوسط ​​، افرادی که تحت درمان با لیراگلوتید و سیتاگلیپتین بودند، نسبت به افرادی که با گلیمپیرید تحت درمان قرار گرفتند، کاهش وزن بیشتری داشتند، در حالی که وزن شرکت کنندگان تحت درمان با انسولین گلارژین، با گذشت زمان پایدار باقی ماند.

·        عوارض جانبی و خطر: لیراگلوتید نسبت به سه داروی دیگر عوارض گوارشی بیشتری مانند حالت تهوع ، شکم درد و اسهال داشت.

·        گلیمپیرید نسبت به سایر داروها با خطر بیشتری برای افت شدید قند خون همراه بود، اگرچه این مورد نادر بود.

·        مزایای داروها در مقابله با عوارض: براساس نتایج اولیه، لیراگلوتید در مقایسه با سه داروی دیگر برای کاهش نتیجه ی ترکیبی حملات قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض قلبی و عروقی دارای یک مزیت نسبی بود. با این حال دکتر کرکمن تأکید کرد که ممکن است این نتایج تغییر کند، زیرا هنوز همه نتایج قلبی عروقی مورد داوری قرار نگرفته اند. از نظر بیماری کلیوی یا آسیب عصبی، هیچ تفاوتی بین چهار دارو وجود نداشت.

مطالعهGRADE شامل جمعیت بسیار متنوعی، از بیماران با طیف وسیعی از سن، نژاد و قومیت است. از آنجایی که اقلیت ها و گروه های قومی به طور نامتناسبی تحت تأثیر دیابت قرار می گیرند، 20٪ از افراد شرکت کننده از سیاه پوستان و 18٪ از آمریکایی های اسپانیایی تبار / لاتین بودند. مرکز مراقبت از دیابتUNC ، یکی از سایتهای این مطالعه بود که علاوه بر افرادی که زبان اصلی آنها انگلیسی بود، از افرادی که زبان اصلی آنها اسپانیایی بود، نیز برای شرکت در این آزمایش ثبت نام کرد. با حمایت مالی موسسات ملی بهداشت، مطالعه ی GRADEبه طور متوسط ​​5 سال و حداکثر بیش از هفت سال شرکت کنندگان را دنبال کرد. دکتر کرکمن گفت: این مطالعه در سال 2013 آغاز شد و در آوریل سال 2021 به پایان رسید. این بدان معنی است که 15 ماه آخر مطالعه در طی بیماری همه گیرCOVID-19 ادامه داشت. این بسیار جالب توجه بود که تیم های تحقیق و شرکت کنندگان توانستند به سرعت با اختلالات موجود خود را تطبیق دهند. ویزیت ها از حالت حضوری به مجازی تغییر یافت، خونگیری در کلینیک تحقیقاتی با جمع آوری نمونه های خون انگشت و ارسال آنها به آزمایشگاه برای اندازه گیریA1C  و غیره جایگزین شد. شگفت آور است که ما مطالعه را با قدرت به پایان رساندیم، و تنها تعداد کمی از افراد در دوره ی پیگیری از مطالعه خارج شدند. این نتایج تکریمی از هماهنگ کنندگان مطالعه، و به ویژه شرکت کنندگان در این مطالعه است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-trial-results-medications-effective-lowering.html